הצעת חוק לעידוד השירה הגיעה לכנסת

| הכנסת - מבט מדרום. cc: wikipedia

"ואנחנו, משוררים ומשוררות בישראל, קוראים לשרת התרבות ושר החינוך וכל שדרת חברי הכנסת לפעול עכשיו למען כולנו ולמען הדורות הבאים" | הכנסת - מבט מדרום. cc: wikipedia

מאבק המשוררים מודיע כי הצעת חוק לעידוד השירה, תשנ"ב-2012, הוגשה לשרת התרבות והספורט לימור לבנת, ולשר החינוך, גדעון סער, ותובא לעיונם.

הצעת החוק היא תוצאה של עבודה אינטנסיבית של מאבק המשוררים מחודש אוקטובר 2011. הצעת החוק נכתבה מתוך תשומת לב מרובה לצרכיה של החברה הישראלית, לשורשיה של החברה, לתמהילה של החברה ולתפקידם של המשוררים בהוויה החברתית. הרחבת דעתו של אדם וקשירתו לשורשי החברה בה הוא חי ואליה משתייך, היא נדבך מרכזי באתוס החברתי המקשר בינינו לבין עצמנו. זו תכליתה הכוללת של הצעת החוק. בניה אורכת שנים, ואנחנו, משוררים ומשוררות בישראל, קוראים לשרת התרבות ושר החינוך וכל שדרת חברי הכנסת לפעול עכשיו למען כולנו ולמען הדורות הבאים.

*

הכרזנו, עשינו וקיימנו

מאבק המשוררים גאה להכריז על הגשת הצעה לחוק לעידוד השירה, תשנ"ב-2012, לשרת התרבות והספורט לימור לבנת, ולשר החינוך גדעון סער קראו את הדברים הקצרים מאת המשורר ועוה"ד רענן בן-טובים, חבר צוות ההיגוי של מאבק המשוררים וחבר הועדה המשפטית

מאז הכרזנו בחודש אוקטובר 2011 על כוונתנו לחוקק חוק לשירה, עמלה הועדה המשפטית של מאבק המשוררים על הכנתה של הצעת חוק שתפריח חיים חדשים במפרשי ספינת החברה הישראלית. השירה עוברת כחוט השני בנשמתה של חברה וחיונית לה עד מאוד. כדי שזו תמשיך לחיות; למען הדורות הבאים שכבר עתה מתחנכים בבתי ספר; ולמעננו, למען כל אחד ואחד מאתנו, יצרנו את הצעת החוק לעידוד השירה. הצעת החוק נכתבה מתוך תשומת לב מרובה לצרכיה של החברה הישראלית, לשורשיה של החברה, לתמהיל חברת האנשים ולתפקידם של המשוררים בהוויה החברתית. לדוגמה, לימוד שירה בבתי הספר מגיל רך ירחיב את דעתו של הרופא לעתיד, של המדינאי לעתיד, וגם של נהג המונית לעתיד. הרחבת דעתו של אדם וקשירתו לשורשי החברה בה הוא חי ואליה משתייך, היא נדבך מרכזי באתוס החברתי המקשר בינינו לבין עצמנו. זו תכליתה הכוללת של הצעת החוק.

 לצורך הצעת החוק ערכנו משפט משווה, התייעצנו עם אנשי מקצוע, נדרשנו לחומר מקצועי, בדקנו מסגרות דומות לשירה ברחבי העולם, מיפינו את צרכיו של עולם השירה, ומעל הכל, בחנו בדקדקנות את הצורך החברתי בשירה. התוצאה לפניכם.

ביום 23.02.2012 הוגשה הצעת החוק אשר כתבנו לשרת התרבות והספורט לימור לבנת ולשר החינוך גדעון סער, דבר קבלתה אצלם אושר והיא תובא לעיונם. אנחנו בהחלט מצפים כי היא תזכה למלוא תשומת הלב ותובא לקראת חקיקה, שכן לא על השירה אנחנו נלחמים, אלא על נפש החברה בישראל.

לפרטים נוספים: עו"ד רענן בן טובים (נציג איגוד המשוררים) במשרד 077-2004008, נייד 050-8211020.

7 Responses to הצעת חוק לעידוד השירה הגיעה לכנסת

  1. מעין says:

    אולי התגובה מעט לא במקום, אך קריאה מלאה של החוק רק מלאה אותי. האם אפשר לקבל תמצות של החוק שיסביר מהי תכליתו הפרקטית? (דהיינו, לא מה "מטרתו" או "מה הוא מנסה להשיג", אלא איך הוא מנסה להשיג).

    תודה.

  2. adlerdavid says:

    הערה כללית: הצעת החוק נראית מאוד מקצועית בניסוח ומאוד כוללת (אפילו יומרנית) במטרות (הסכנה היא כמובן: "תפסת מרובה – לא תפסת").
    איני מתייחס להיבט "התלות" הבעייתי – גם אם החוק "מנסה" לנטרל זאת ולהיבטים אחרים ,בעייתים אף הם.

    הערה טכנית: ההצעה נקטעה בדברי ההסבר לפרק ד' (מ"הסדנאות…." והלאה).

    בנוסף נדמה לי שבפרק מינוי חברי המועצה צ"ל "עובד מדינה" ביחיד וברבים ולא "עובד המדינה". קצת צרם לי. אולי שינו את הכללים בלי שטרחו להודיע לי….

  3. chicky00 says:

    בהצלחה. זה מקום טוב גם כדי שמשוררים ויוצרים יעירו ויחשבו על הנושא, כי חשוב שיהיה מובן שהחוק של כל המשוררים. יש לי כמה הערות, חלקן קטנוניות, חלקן מהותיות יותר. אקרא עוד כמה פעמים, אנסח ואכתוב כאן, אבל כל הכבוד לעושים.

  4. ישר כוח לעושים במלאכה . משמח עצם זה שכבר נעשה, …ולפני הבדיקה בציציות:-)

  5. itamars says:

    הצעה קטסטרופלית.
    מה ההיגיון בקביעה ש 11 איש המחליטים איפה יושקע הכסף שלנו, יעשו עבודה יותר טובה מ 7 מיליון האזרחים? החוק הזה מציב את האינטרסים של קבוצה מצומצמת מעל רצונם של כל האזרחים…
    לוקחים כסף מהאנשים דרך המיסים ואז חבורת קומניסרים יחליטו מיהם המשוררים "הטובים", למה? כי אותנה חבורה יודעת שאם הבחירה תשאר בידי העם, אנשים לא יבחרו מרצון להשקיע את כספם בתוצרת של המקורבים.

    מלבד חוסר הצדק וחוסר ההיגיון, ההצעה גם מסוכנת ומזיקה, לקריאה נוספת :
    http://www.liberal.co.il/BRPortal/br/P102.jsp?arc=303855

  6. יובל גלעד says:

    הכול נראה לי מעולה, פרט לדבו אחד מכריע : תקופת כהונה של ארבע שנים (ובודאי כזאת שאפשר להאריך) היא טעות. צריך להחליף כל שנה, שנתיים מקסימום, שלא יתקבעו עמדות כוח של משוררים "נבחרים".

  7. קצת תשובות:

    לאיתמר (ואחרים) – בכל מקרה בו יש כשל שוק, המדינה צריכה להתערב כדי לתקן. יעילות פרטו אינה עובדת בחברה שוחרת חיים. לכל היותר היא משיגה שיווי משקל תוך יצירת פערים חברתיים וכלכליים בלתי נסבלים. כשההתערבות נדרשת, צריך להקים מנגנון מסוים כדי לגרום לאיזון המתבקש. במקרה דנן, המנגנון מורכב ממועצה מייעצת ומשר שמתקן תקנות. בשירה יש כשל שוק וזו דרך לתקן את הכשל הזה.
    בענין הקריאה הנוספת שלך, היא מתייחסת לחסמים בשוק הספרים בכלל ולא לשוק השירה, שמתנהג באופן אחר לגמרי. למשל, כמעט שלא רוכשים ספרי שירה, כי שירה היא סוגה עילית, עליונה בכל תרבות שהיא, וככזו, אם לא מלמדים אותה מגיל רך באופן נאות (כזה שאינו מבתר את המלים עד שהן מבקשות על נפש השיר ונפש התלמיד גם יחד), אין סיכוי שהיא תצרך. התגובות הרווחות בציבור נעות בין אדישות, לעג ופחד. הצעת החוק באה לתקן זאת.
    הייתי מציע לך ללמוד את הנושא לעומק לפני שאתה מגיב בקטסטרופה חסרת ביסוס. העבודה, שהועדה המשפטית ביצעה כשכתבנו את הצעת החוק, היתה יסודית ובחנה היבטים שונים של הכשל הנוכחי למול אלטרנטיבות. אכן, היה טוב יותר לולא היינו נצרכים לחוק בענין זה, אבל כשהאלטרנטיבה אינה קיימת, והמציאות מדווחת על מצב קשה ביותר בתחום השירה, זו דרך יעילה להתמודד עם הכשל.

    ליובל – חשבנו גם על זה, ועקרונית יש טעם רב בדבריך, אלא, שבפועל, עד שאדם שכבר מוכן להיות חבר מועצה ייכנס לעניינים, במיוחד כאשר המועצה לא מתכנסת כל יום או אפילו כל חודשיים, חולף זמן לימוד. לפיכך, ארבע שנים הן זמן סביר. צריך גם לזכור שמי שיכהן במועצה לא יוכל לקבל תמיכה כל-שהיא להוצאה שבבעלותו או לגוף שיש לו קשרים כלכליים עמו, כל עוד הוא מכהן. שחיתות קיימת תמיד ויש תמיד פתח לפיתויים, שאת זה לא ניתן למנוע לחלוטין. עם זאת, בהצעת החוק הכנסנו איזונים שמבקשים להתמודד עם הקושי הזה ולמזער את החשיפה לכך.

    וכהערה כללית – אין הצעת חוק או אפילו חוק שהם מושלמים. צריך קודם לעשות (לאחר בחינה וחשיבה כמובן), אחר-כך לתקן את שצריך לתקן.

    תודה למגיבים.

    רענן בן-טובים

כתיבת תגובה