כדי לעודד את מצב השירה והמשוררים

רותם מלנקי באירוע גרילה לפני כנס החירום לשירה.  15.12.11 - "בית העם" - רוטשילד 69 ת"א. צילום: עזרא "הצלם הפואטי" לוי

רותם מלנקי באירוע גרילה לפני כנס החירום לשירה. 15.12.11 - "בית העם" - רוטשילד 69 ת"א. צילום: עזרא "הצלם הפואטי" לוי

מאת: אלי אביר

 להלן כמה הצעות בכדי לעודד את מצב השירה והמשוררים בארץ :

  1. צריך לעשות רוטציה בבחירת משוררים בפרק השירה במבחן הבגרות בספרות: פרק השירה נחלק לשלש קטגוריות. שתי הקטגוריות הראשונות, שירת ימי הביניים וביאליק, כבודן במקומן מונח, ואילו הקטגוריה השלישית, שירת המאה ה – 20, נחלקת לשתי קבוצות. המחצית הראשונה (רחל, אצ"ג, גולדברג, אלתרמן, טשרניחובסקי ) באלה בכלל אי אפשר לגעת, הם מתים. ובקטגוריה השנייה, המחצית השנייה (זך, עמיחיי, רביקוביץ, ביטון, פגיס, זלדה, גורי ( אני מציע שתהייה רוטציה. לפחות שלשה משוררים, יהיו משוררים אורחים, מתחלפים, ותיקים וצעירים, בכל מועד בחינת בגרות. לחלופין, אני מציע להוסיף קטגוריה אחרת-נוספת תחת הכותרת משוררים חיים-בועטים, ולכלול בה ברוטציה, משוררים חשובים ומשפיעים בני זמננו, משוררים שמיצגים את המהלכים החברתיים תרבותיים החדשים בשירה הישראלית.
  2. פיצוח שיר מורכב, עמוק, מסתיר סוד כלשהו, דומה במידה מסוימת לפיצוח תרגיל מתמטי קשה, להבנת הנקרא של טקסט, או לפיתרון חידת היגיון. זו אחת הדרכים שבהם אני משתמש בהוראת השירה, והדבר מעלה את קרנה של השירה ואת מידת הסקסיות שלה בעיני תלמידים. במקום לשבור את הראש כל היום בתשבצים, סודוקו, ובעוד מיני שעשועונים מאתגרי חשיבה, שכבודם במקומם מונח, הם מתעודדים גם לפצח את חידת השיר. כשהם עושים זאת בהצלחה הם מביעים מידה גדולה מאוד של סיפוק. לכן, זו לא תהיה דרישה מוזרה או מופרזת לדעתי, לשלב במבחן הפסיכומטרי גם קטע של שיר כאנסין, בנוסף לקטע הבנת הנקרא של טקסט. 3
  3. משרד החינוך, התרבות, צריך להקצות משאבים להלחנת שירי משוררים. זה אומנם נשמע קצת קומוניסטי, אבל בשם הקומוניזם הזה אפשר לקדם את תרבות השירה. לפני שאני מתחיל ללמד שיר בכיתה, אני מקרין על המסך, שיר מולחן מהיוטיוב, ופתאום הוראת השיר מצמיחה כנפיים סקרניות. עוד חוזר הניגון האלתרמני בביצועי סחרופי, האומנם את תלכי בשדה, הגולדברגי, בביצוע אלברשטיין וסרנגה, ועוד לחנים וביצועים מצוינים, לשירים של זך, גורי, רחל, גולדברג, רביקוביץ, זלדה, מובילים את התלמידים למחוזות של רוק ורומנטיקה. לפעמים הם גם עושים את הדרך משיעור הספרות אל מדף ספרי השירה, או לפחות מתחילים להפנים שמשוררים ושירה הם חלק אינטגרלי-אקטואלי מהתרבות הישראלית העכשווית. ובבנין השירה ננוחם

מאת: אלי אביר

אודות Mati Shemoelof
Mati Shemoelof was born in 1972 in Haifa. He is a poet, editor and writer. He graduated with honors from the University of Haifa where he studies Film and History. He has published seven poetry books so far. The last of these was published in Germany in 2019 in a bilingual edition "Baghdad | Haifa | Berlin", published by Aphorismha Verlag [Berlin]. His first article book “An eruption from the east: Re visiting the emergence of the Mizrahi artistic explosion and it's imprint on the Israeli cultural narrative 2006-2019“ will be published on “Iton 77” publishers in Israel (2020).

One Response to כדי לעודד את מצב השירה והמשוררים

  1. צבי ביגץ says:

    אכן זה נשמע נקרא ומובן בהחלט כסניף של המפלגה הקומניסטית,היכן המהפכנות של השוליים המקוללים של השירה ?

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: