עסיס מחאת המשוררים מגיע לישראל היום

על קו השער

פסטיבל השירה הבינלאומי "שער" נפתח אתמול בחיפה, בצל "מחאת המשוררים" • עדי עסיס ויקיר בן-משה, המשוררים שהופקדו על הניהול האמנותי, מסבירים איך שומרים על הרייטינג של השירה

טל מרמלשטיין | צילום: גדעון מרקוביץ'

"שער", פסטיבל השירה הבינלאומי בהפקת הליקון (העמותה לקידום השירה בישראל), שנפתח אתמול בחיפה, מציין את שנתו ה-11. זהו נתון מכובד מאוד לפסטיבל שמושתת ברובו על החוויה הבלתי אמצעית של משוררים המקריאים שירים לקהל מאזינים. בלי גימיקים וללא אפקטים מיוחדים, אותה מתכונת שנה אחר שנה. ואולי בעצם דווקא המינוריות הזו היא שמושכת אל הפסטיבל מאות אנשים.

"הפסטיבל מקבל את הייחוד הספציפי שלו בכל שנה, למרות שהבסיס נשאר אותו הבסיס", אומר המשורר עדי עסיס, שנבחר השנה לנהל אמנותית את הפסטיבל יחד עם המשורר והעורך יקיר בן-משה. אמיר אור, שהודיע על פרישתו מניהול הליקון בחודש מאי השנה, הוא האחראי להבאת המשוררים האורחים מרחבי העולם. "החשוב ביותר מבחינתנו הוא להמשיך לחשוף לקהל קולות חדשים, לצד הוותיקים, כשהערך המוסף המרכזי הוא הדיאלוג עם המשוררים שמגיעים מחו"ל", אומר עסיס.

השנה יתנהל הפסטיבל תחת הכותרת "אהבה ושנאות אחרות", ובין המשתתפים ניתן למצוא משוררים ותיקים כמו מאיר ויזלטיר, אגי משעול, יצחק לאור, נורית זרחי, רחל חלפי ורוני סומק, לצד צעירים כמו שרון אס, סיון בסקין, אופיר נוריאל, סיגל בן יאיר ואחרים. כאמור, יגיעו משוררים ואמנים מחו"ל – כשז'ואן מרגריט מספרד, פאמלה אוצ'וק מארה"ב ואוזדמיר אינצ'ה הטורקי הם השמות המסקרנים.

השילוב של עסיס ובן-משה – שניים מהקולות המרעננים יותר של השירה העברית בשנים האחרונות – עורר סקרנות לגבי הפסטיבל הנוכחי. עם זאת, גם בן-משה מצביע על חשיבות השמירה על המטרה המקורית של הפסטיבל – חשיפה של שירה לקהל רב ככל האפשר, תוך כדי ניסיון לחדש שילוב של שירה עם אמנויות אחרות, דוגמת מוסיקה, תיאטרון ווידיאו.

הגיע זמן חיפה

בן-משה ועסיס טוענים כי למרות הכותרת של הפסטיבל, "מחאת המשוררים" שקמה בקיץ האחרון כהמשך למחאה החברתית ודאי תעסיק את המשוררים בפסטיבל. "נושא הפסטיבל בשנה שעברה היה 'שירים על קו העימות' והתאפיין בפוליטיות עזה", אומר עסיס, "השירה עצמה רווית יצרים ומשמעויות סותרות ואי אפשר להתעלם מהמציאות שבחוץ כשכותבים שירה, שהרי היא שיקוף של מה שקורה באותו הרגע. לכן, אני מאמין שהדברים יעלו במהלך הפסטיבל, כי הוא דינמי מאוד. בנוסף, השנה פתחנו מעין מאהל מחאה שהוא למעשה אוהל שירים, שבו כל אחד מבאי הפסטיבל מוזמן להגיע ולתלות בו כל דבר שהוא כתב".

ואיך משכנעים אנשים לצאת מהטלוויזיה ולבוא דווקא לקריאת שירה?

בן-משה: "מדי שבוע מגיעים מאות אנשים לאירועים הספרותיים שאני מקיים בבית ביאליק בת"א, ואלה לא רק תל-אביבים. יש צמא גדול מאוד לאירועים מהסוג הזה, דווקא לנוכח העידן שמקדש את הרייטינג".

עסיס: "החוכמה היא גם לדעת כיצד להנחיל ערכים של שירה לציבור הרחב. מסורת הפסטיבל מוכיחה שהצלחנו. שירה היא עניין מאתגר, לכן צריך לעבוד איתה בזהירות המתבקשת אם באמת רוצים לפתוח אותה לקהלים גדולים. לדוגמה, השנה הפסטיבל מתקיים בחיפה, מה שיביא ציבור שלם שלאו דווקא היה בפסטיבלים בשנים קודמות, שהתקיימו בת"א ובירושלים".

עסיס, 44, משורר ובוגר בית הספר לשירה של הליקון, עובד כאיש מחשבים בבנק. הוא אחד מיוזמי "מאבק המשוררים" שהתעורר בעקבות עוצמות המאבק החברתי. קבוצת המוחים פועלת, בין היתר, לקבלת תקציבים ותמיכה למשוררים בהוצאת ספריהם, בדומה לפרוזה.

"אנחנו מנסים להראות שתחום השירה חשוב לחברה בדיוק כמו כל תחום אמנותי אחר", מסביר עסיס. "בימים אלה אנחנו עובדים על בניית 'חוק השירה', בדיוק כמו 'חוק הקולנוע'. תראי כיצד הקולנוע שיגשג לאחר שקבלת כספים ליצירה ולתמיכה בקולנוע עוגנה בחוק".

לעומת עסיס, בן-משה, 37, משורר, עורך ומלמד כתיבה יוצרת, נמנע מהתארגנויות גרילה. "תמיד כשאני נכנס לחדר ורואה בו המון אנשים, אני בטוח שנכנסתי לחדר הלא נכון", הוא צוחק. "אני מברך על היוזמה של המחאה, שבאופן מסוים אני משתייך אליה, ומאחל לה הצלחה רבה".

*   *   *

מודעות פרסומת

אודות Mati Shemoelof
משורר, עורך וסופר. A Writer

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: